Велоінструмент: мінімальний набір

Перед кожним велосипедистом постає питання – який набір інструментів потрібен для домашнього користування? Все залежить від того, який обсяг робіт з обслуговування велосипеда ви готові виконувати самостійно, а з якими випитами звертатись до професійних веломеханіків.
Які роботи доцільно виконувати самостійно? Це заміна та обслуговування ланцюга, регулювання перемикачів передач, виправлення «вісімок», регулювання втулок коліс, обслуговування та заміна каретки, зняття та встановлення касети, зняття та встановлення педалей, демонтаж та монтаж покришок.
УНІВЕРСАЛЬНІ ІНСТРУМЕНТИ
До універсальних інструментів відносяться шестигранники, викрутки, гайкові ключі,мультитули. Найчастіше застосовувані шестигранники мають розміри 3, 4, 5, 6, 8 і більш рідко 10 мм. 10 мм шестигранники використовуються для системи SRAM. Майже всі ці розміри шестигранників представлені в універсальних велосипедних інструментах – мультитулах. Шестигранники 8 і 10 мм необхідно купувати тільки з довгим хвостовиком.
ЗАМІНА І ОБСЛУГОВУВАННЯ ЛАНЦЮГУ
Ланцюг - це компонент велосипеда, що найбільш швидко зношується. Незважаючи на те, що переважна більшість ланцюгів мають швидкознімні замки, що дозволяють зняти і встановити ланцюг без допомоги спеціальних інструментів, при заміні ланцюга його майже завжди треба вкоротити, оскільки ланцюги продаються довжиною 114 або 116 ланок, а типове значення довжини ланцюга для встановлення на велосипед одно 108-110 ланок.
Необхідно мативичавки ланцюга. Хоча в деяких мультитулях вичавки ланцюга є, все ж таки набагато кориснішим буде придбати хорошу вичавку ланцюга з регульованим упором, що дозволяє зробити демонтаж і монтаж з'єднувальних пінів без перекосів і пошкодження ланцюга. Приклад гідної вичавки наведено малюнку. Її переваги: наявність регульованого упору, що дозволяє працювати з ланцюгами від 1 до 11-швидкісних; наявність стопора, що не дозволяє повністю видавити пін із ланцюга, якщо потрібне повторне його запресування; наявність запосновних пінів – основного та запресувального, яким набагато краще проводити запресовування пінів ланцюга; зручні гумові ручки. Недолік у цієї вичавки тільки один: великі габарити та вага. У дорогу її брати навряд чи доцільно.
Машинка для миття ланцюга. Інструмент дуже корисний, але безумовно обов'язковий. Багато хто виготовляє миття ланцюга, знімаючи ланцюг з велосипеда і миє його в пляшці з розчинником або з миючим засобом.
Калібр або вимірювач зношування ланцюга. Дуже корисний інструмент, що дозволяє не допустити надмірного зношування ланцюга. При зносі старого ланцюга 0.75% новий ланцюг працює без проскакувань, при зносі понад 1% швидше за все знадобиться заміна та ланцюги та касети. Вкрай недоцільно допускати величину зносу більше 0.75%, оскільки ціна касети суттєво перевищує ціну ланцюга.
РЕГУЛЮВАННЯ ПЕРЕМИКАЧІВ ПЕРЕДАЧ
Спеціальних інструментів не потрібно, достатньо регулювань самого перемикача та хрестової викрутки. Методика регулювання показана у безлічі роликів на youtube.
Виправлення «вісімка»
Хоча для повного переспицювання колеса краще скористатися послугами кваліфікованого веломеханіка, усунення невеликих «вісімок» – це неважка операція, яку можна робити своїми силами. Для цього потрібно мати у господарствіспицевий ключ. Ніпелі спиць мають різні розміри, але найпопулярніший розмір 3.45 мм. Бажано придбати спицевий ключ типу, що охоплює, при використанні якого ризик пошкодження граней ніпеля мінімальний. Приклад зручного ключа спиця наведено на малюнку. При придбанні спицевого ключа варто приміряти його або проконсультуватися з кваліфікованим продавцем-консультантом. Спицевий ключ, що охоплює.
РЕГУЛЮВАННЯ ВТУЛОК КОЛІС
В основному регулювання вимагають втулки з насипними підшипниками при заміні мастила. Втулки із промпідшипниками регулювання, як правило, не вимагають. При необхідності краще звертатися до веломеханіка, оскільки потрібний спеціалізований інструмент. Для регулювання втулок із насипними підшипниками знадобиться конусний ключ. Найбільш уживаний розмір конусного ключа 15 мм.
ОБСЛУГОВУВАННЯ І ЗАМІНА КАРИТКИ
Тут варіантів багато, вони залежить від типу каретки. Можуть знадобитисязнімники шатунів(найчастіше при каретці типу «квадрат»), спеціальні ключі длядемонтажу каретки. При покупці інструменту найкраще проконсультуватися з велмеханіком або кваліфікованим продавцем-консультантом. Головне, що слід враховувати при придбанні ключів: оскільки зусилля затягування каретки, а також шатунів у системах SRAM дуже значне, хвостовики інструментів повинні мати досить більшу довжину.
ЗНЯТТЯ ТА ВСТАНОВЛЕННЯ КАСЕТИ
При демонтажі касети знадобляться два інструменти –спеціальний ключ з відрізком велоланцюга, що дозволяє запобігти прокручування касети під час відкручування гайки та ключа, що служить безпосередньо для відкручування гайки касети. Для цих інструментів вимога великого плеча теж актуальна. Не варто купувати універсальні короткі ключі, оскільки їх застосування може призвести лише до невдачі. При закручуванні касети додатковий ключ із відрізком ланцюга не потрібний. Приклад вдалого та невдалого ключа для фіксації касети під час відкручування.
Зняття та встановлення педалей. Педалі можуть закручуватися в шатуни або за допомогою спеціальногопедального ключаз вузькими губками розміром 15 мм або за допомогою шестигранника 6 або 8 мм.
Демонтаж та монтаж покришок. Ця операція проводиться або за проколів, або при заміні старих зношених покришок на нові. Необхідний інструмент – бортувальні лопатки. Установку покришки на колесо бажано проводити без бортувальних лопаток, щоб уникнути пошкодження камери.
Довідкові дані щодо моментів затягування вузлів велосипеда
- Педалі – 35-50 Нм
- Шипи SPD педалей - 5-6
- Болти шатуна Truvativ - 48-54 Нм
- Каретка Hollowtech II (адаптер) – 35-50 Нм
- Кріплення тригерних манеток – 6-8 Нм
- Кріплення заднього перемикача – 8-10 Нм
- Затискач тросу в задньому перемикачі - 4-6 Нм
- Ротор (гальмівний диск) – 2-5 Нм
- Каліпер – 6-10 Нм
- Винос керма – 10-14 Нм
- Півень – 8-10 Нм
- Стопорне кільце касети – 30-50 Нм
- Контргайки конусів осей – 10-25 Нм
- Сталеві болти зірки (бонки) – 8-12 Нм
- Каретка Hollowtech II: адаптер – 35-50 Нм
- Каретка Hollowtech II: болти лівого шатуна-12-15 Нм
- Затискач тросу в задньому перемикачі - 4-6 Нм
- Сідло – 5-8 Нм